השלב השני שיכול לסייע ביותר לאדם הוא בירור הרצון. האדם צריך לחשוב ולברר לעצמו מה הוא רוצה באמת והאם רצונו הוא בענייני העולם הזה ותאוותיו או שרצונו הפנימי והאמיתי הוא שינוי רוחני לטובה. בודאי שספרינו אינו עוסק בחיפוש ורצונות גשמיים ובודאי גם מי שקורא בו רצונו האמיתי הוא בתחום הרוחני. ובכן כאשר האדם בירר את רצונותיו הקשורים לתחום הרוחני, בהתאם ליכולותיו ולדברים שהוא אוהב ונמשך אליהם וקשורים לשורש נפשו, הוא צריך לרצות זאת בכל מאודו ולהאמין שזה הפתרון היחיד לכל מצבו.
כאשר האדם ירצה זאת באמת, הרי שמן השמיים יוליכו אותו כבר בדרך הנכונה אל היעד, כי "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו". על האדם להיות דבוק ברצון לכל אורך המסע, לראות תמיד את היעד והמטרה לנגד עיניו, לא משנה מה שיעבור עליו, בין בעליות ובין בירידות, בין בהצלחות ובין בכישלונות, הוא צריך להחזיק תמיד בתוקף הרצון הטוב. אם לאדם יהיה רצון אמיתי וחזק לשינוי ולגילוי האמת, הרי שמן השמיים כבר יורו לו את הדרך ויוליכו אותו בהשגחה פרטית, אך אם האדם ישאר פסיבי ורדום ללא שאיפות וללא רצונות טובים, הרי שלעולם לא יוכל אפילו להתחיל בדרך וימשיך לבלות את ימיו בהבל וריק, מובל אל מקומות אשר נפשו אינה חפצה בהם.
לאחר שהאדם מיישב את דעתו, מברר את רצונו ודבק בו, כעת הוא צריך לצאת לדרך, לגילוי הפנימי שלו, להגיע אל מחוזות הרוח והנפש, אל הארמון המואר ואל התכלית הנצחית שאליה הוא נועד, אך כיצד ידע את הדרך ומהיכן יקבל עצות להתנהל בה? אומר רבי נחמן, "שהעיקר והיסוד שהכל תלוי בו הוא לכוון את דעתו ורצונו אל האמת ואזי אור האמת יאיר לו את הדרך ויוביל אותו אל מחוזות חפצו האמיתיים".
בודאי שהדרך הסלולה והאמיתית להגיע אל תיקון הנפש ואל התכלית, היא דרך התורה והמצוות, אך גם בתוך התורה עצמה צריך האדם למצוא את דרכו הפרטית, את העצות, את הדרכות והנתיבים כדי להגיע אל גילוי נשמתו ואל הדבקות בו יתברך ואת זה נותנים לנו בעיקר הצדיקים הגדולים במעלה. אנו צריכים לדעת שתהליך החיפוש והגילוי הוא תהליך אין סופי, בכל פעם אנו מגלים רובד חדש בנפש ורובד חדש בחיבור ובהכרה אל מי שאמר והיה העולם, כמו שהוא יתברך אין-סוף כך החיבור אליו והדבקות בו הוא תהליך אין-סופי, רק שבכל פעם ובכל שלב אנו מתעלים יותר מתחברים יותר ומגיעים לשלמות פנימית יותר ויותר.