תורת רבינו באנפין נהירין

פורום לדיונים בתורת ברסלב, שאלות ותשובות בתורת רבינו ותלמידו, בירורי מקורות, ושיחות.

תורת רבינו באנפין נהירין

הודעהעל ידי אור הגנוז ברסלב » ו' יולי 12, 2013 8:03 am

מאמר "אשרי תמימי דרך" - ליקוטי מוהר"ן ח"א - פרק ראשון.
רבינו פותח את התורה במשפט זה: "דע כי על ידי התורה - נתקבלים כל התפילות והבקשות שאנו מבקשים ומתפללים, והחן והחשיבות של ישראל נתעלה ונתרומם בפני כל מי שצריכין, הן ברוחני והן בגשמי. כי התורה נקראת "איילת אהבים ויעלת חן" - שמעלה חן על לומדיה".
"חן" הוא דבר פלא. הוא לכאורה דבר בלתי מוסבר בעליל, אולם האדם מתנהג עם החברה בהתאם לרמת החן שיש בקרב המקבלים, אם המבקש והנצרך נושא חן בעיניו אזי הוא נותן לו אפילו מעבר ליכולתו [הכל תלוי כמובן ברמת החן], ואם האדם המבקש ו/או הנצרך אינו נושא חן אזי אפילו אם הוא יבין בשכלו ובהגיונותיו שראוי ונכון לתת למבקש הוא יתקשה בנתינה.
אם ננסה להבין במזלותיהם של אנשים, נגיע תמיד לאותה מסקנא ברורה שאינה משתמעת לשני פנים: יתכן שיהיה אדם ישר וצדיק, בעל כשרונות מרובים, שהמזל ילך נגד רצונו, וכך גם שייך שנפגוש אדם חסר דעת ותבונה, מעוות מדרך ישר, ומשופע בכל טוב משפע עליון. אכן התחבטו בשאלה זו קדמונינו, ובהם דוד המלך עליו השלום, כפי שהוא מציין בספר תהילים: "מה גדלו מעשיך ה' מאוד עמקו מחשבותיך, איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת: בפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי און" כלומר: מאוד עמוקה מחשבת ה' בעניין שהרשעים פורחים, נוסקים ועולים במהירות כמו עשב. אמנם בסוף הפרק מסיים דוד המלך שכל זה הוא במטרה מוגדרת מראש "להשמדם עד עד", בכדי להשמיד את הרשעים ה' מתנהג עימם בדרך של טוב, כי רק על ידי זה הם מקבלים תגמול ושכר על הפעולות הטובות שלהם, והם פורשים ממעט הטוב שבם, ואז מתגלה כל רוע ליבם, והשי"ת יכול לפעול עימם כפעולתם.
במאמר זה מבאר הרבי, מהם המאזניים האלוקיים שלפיהם נקבעים כל דרכי הפעולה עם בני הדור, כשנבין זאת יתברר בדעתנו כיצד לפעול כ"מקבל" באופן שנעשה כלים נאותים בכדי לקבל שפע מהמשפיע הכל יכול. כדלהלן:
בגמרא [מסכת ברכות] מציינת כי "מלכותא דרקיעא כעין מלכותא דארעא" [ - מלכות השמים מתנהגת באופן שבו מתנהג מלכות הארץ]. ולכן מבהר הרבי, שכפי שאנו רואים בעולמנו זה שהנתינה והאהבה הם נמדדים לפי רמת החן שיש לאדם, כך גם כשאנו מתחילים לברר מהם אופני הפעולה בשמים עלינו להקדים, שהם בדיוק כמו בארץ, ובכדי לקבל שפע מלמעלה אנו נצרכים לחן, חן שיעורר רצון עליון לנתינה והשפעה של כל צרכינו הגשמיים והרוחניים. וזה מה שטוען הרבי: "דע כי על ידי התורה נתקבלים על התפילות וכל הבקשות שאנו מבקשים ומתפללים והחן והחשיבות של ישראל נתעלה ונתרומם בפני כל מי שצריכין הן ברוחני הן בגשמי... כי התורה נקראת אילת אהבים ויעלת חן שמעלה חן על לומדיה". כלומר - גם בעבודתינו הרוחנית "התפילות והבקשות שאנו מבקשים ומתפללים" אנו זקוקים לחן בכדי שעבודתינו תפעל את מבוקשה.
זאת היא ההקדמה הראשונה לתורתו של הרבי, שהעיד על עניינו: "גאר מיין זאך איז תפילה" [ - רוב ענייני הוא עסק התפילה], ואכן רוב עצותיו הם בענייני תפילה והתבודדות, לכן כפתיח לספרו פותח הרבי עם מאמר זה; כי מכיון שכל עניינו הוא התפילה, לפיכך כשנכנסים לעניינו זו התפילה צריך קודם לכל להשתלם בעבודה הראשונית והיא לפעול שהתפילה לא תהא כ"יגעת ולא מצאת", רק שתהא בבחינת "יגעת ומצאת" - שהתפילה תשלים את פעולתה.
וכך כבר נזכר בספרות חז"ל על הפסוק האחרון שבתורה: "וזאת התורה אשר שם משה לפני ישראל", מציינים חז"ל שהתורה מזכירה לנו פה את התורף והנקודה העיקרית של כל שמירת התורה ולימודה: "מדוע נאמר "שם", שם מלשון "סם", כי אם זכה האדם נעשית עבורו התורה לסם חיים, ואם לא זכה נעשית לו חלילה לסם מוות". ניתן לטעות בפרט וחלילה לאבד הכל, ולהיות במצב שחז"ל מתארים אותו כ"מוות", ולכן חשש הרבי שכוונתו לא תובן כראוי וכל העבודה תהיה חלילה לריק, לכן עם פתיחת ספרו הגדול רואים אנו איך שהרבי מזהיר, כופל וחוזר שיזהר האדם בעבודתו שישא חן לעולם חן.
ומכאן פונה הרבי לנקודה העיקרית:
כיצד ניתן לזכות לנשיאת חן וחסד?
והרבי משיב: "דע כי על ידי התורה נתקבלים כל התפילות וכל הבקשות שאנו מבקשים ומתפללים"!
נכתב על ידי מ.מ.ר. ניתן ליצור קשר בדוא"ל: oerkedoshim@gimail.com
"נִצַּחְתִּי וַאֲנַצֵּחַ גָּמַרְתִּי וְאֶגְמֹר אֲנִי נָהָר הַמְּטַהֵר מִכָּל הַכְּתָמִים אֲנִי אִישׁ פֶּלֶא נָשַׁמְתִּי פֶּלֶא גָּדוֹל חִדּוּשׁ כָּמוֹנִי לֹא הָיָה מֵעוֹלָם"
אור הגנוז ברסלב
מנהל האתר
 
הודעות: 295
הצטרף: ש' ספטמבר 08, 2012 9:29 pm

חזור אל תורת ברסלב

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron